بررسی مقررات گمرکی مربوط به کالای مسافر

برای هر مسافری که به ایران وارد می شود یا هر مسافری که از ایران خارج می شود، سوالاتی پیش خواهد آمد که کالاهایی که میتواند همراه خود ببرد، چه کالاهایی هستند؟ کالا های ممنوعه همراه مسافر چیست؟ کالا های ممنوعه ی گمرکی چیست؟ و سوالات این چنینی که لازم است هر مسافری جواب آنها را بداند تا در طول سفر، مشکلی برای او پیش نیاید. در ادامه متن، به مقررات گمرکی مربوط به کالای مسافر در ورود و خارج از کشور، می پردازیم.

کالای مسافر چیست؟

به کالاهایی گفته می شود که همراه مسافر است. کالاهایی که در کیف دستی، چمدان ویا به هر شکلی همراه مسافر در پرواز است و در هنگام عبور از گیت، مورد بازرسی توسط کارکنان فرودگاه قرار می گیرد، کالا ی مسافر است. در قوانین کالای همراه مسافر، تفاوتی بین پرواز معمولی و چارتر، وجود ندارد.
کالا های مسافران ورودی
در ماده 138 آیین نامه قوانین گمرک درباره مقررات گمرکی مربوط به کالای مسافر، گفته شده است که مسافران ورودی به کشور، چه از اتباع ایرانی باشند و چه از اتباع خارجی باشند، حق ترخیص کالا های غیر تجاری را دارد و اگر کالای ورودی، کالای نو باشد، ارزش آن حداکثر 80 دلار باشد  و ماهیت غیر شرعی با قوانین اسلام و کشور نداشته باشد، مجاز است. محصولاتی مانند جاروبرقی، یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و ظرفشویی، نمی توان به عنوان کالای نو برای وارد کردن وسیله به همراه مسافر، در نظر گرفت.

مقررات گمرکی مربوط به کالای مسافر                                                        مقررات گمرکی مربوط به کالای مسافر

 در مقررات گمرکی مربوط به کالای مسافر، کالاهایی وجود دارد که همراه داشتن آنها توسط مسافر، مجاز است و هیچگونه مشکلی ندارد. البته باید در نظر داشته باشیم که محدودیت هایی برای برخی از کالا ها وجود دارد. از کالاهای مجاز همراه مسافر می توان به: پارچه، ظروف، گل مصنوعی، لوازم ورزشی، لوازم آرایشی، لباس، کیف، لوازم بهداشتی، لوازم کامپیوتری، لوازم تحریر و زیورآلات بدنی، اشاره کرد. از محدودیت های کالای همراه مسافر، میتوان به همراه داشتن طلا و نقره اشاره کرد که از لحاظ وزنی، حداکثر 150 گرم مجاز است که مسافر میتواند همراه خود داشته باشد. از نظر تعداد، هر مسافر، مجاز است یک عدد انگشتر، یک جفت گوشواره، یک عدد گردنبند و حداکثر شش النگو، میتواند همراه خود داشته باشد. اگر نقره جات و طلاجات مسافر بیشتر از این مقدار باشد و قصد خروج آنها را از کشور همراه خود داشته باشد، باید از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مجوز لازم را دریافت کند. به همراه داشتن حیوانات خانگی و پرندگان اهلی، لازم به داشتن گواهی بهداشت و تائیدیه سازمان دامپزشکی دارد. اگر همراه مسافر دارو باشد، نیاز به ارائه نسخه برای عبور از گیت است. از دیگر مقررات گمرکی مربوط به مسافر میتوان به اینکه، هر مسافر، میتواند یک باکس سیگار معمولی همراه خود داشته باشد که این قانون برای سیگار برگ، حدود 50 عدد است، اشاره کرد. ارز همراهی مسافران، تنها میتواند حداکثر 10 هزار یورو یا ارز معادل آن باشد و اگر مسافری، به مقدار ارز بیشتری برای خروج از کشور نیاز داشته باشد، لازم است که از شعبه های بانک ملی در فرودگاه، گواهی و اظهار نامه ی ارزی را دریافت کند تا مشکلی برای او در عبور از گیت، وجود نداشته باشد.

کالا های غیر مجاز همراه مسافر

مقررات گمرکی کالا های مسافر، کالاهایی را غیر مجاز کرده است که سبب به خطر افتادن امنیت ملی، بهداشت و اقتصاد کشور می شود. از این کالا ها میتوان به: اسلحه های گرم، مشروبات الکلی، کالاهایی با ارزش ملی و عتیقه، نشریات و فیلم و عکس مخالف عرف اسلام و عرف جامعه، فرآورده های غذایی حرام، مواد مخدر و ابزارآلات قمار و شرط بندی، اشاره کرد. قطعات و مواد اولیه مهم برای کارگاه های تولیدی، اگر به صورت کالای مسافر وارد شود، ممنوع است.

مقررات گمرکی مربوط به کالای مسافر با بهرام کنعانی

کالاهای همراه مسافران خروجی

مسافرانی که قصد خروج از کشور را دارند، در خصوص کالا های همراه خود، محدودیت ها و ممنوعیت هایی را دارند. برای مسافران خروجی، امکان همراه داشتن حداکثر 5 هزار یور و یا معادل ارز آن، مجاز است و در صورت داشتن بیش از این مقدار ارز، باید اطلاعات خود را در سایت گمرک ثبت کرده و اظهار نامه مربوط به این بخش را تهیه کنند. مقررات گمرکی در کالای مسافر خروجی در زمینه ظروف نقره، حداکثر وزن مجاز، 3 کیلو گرم است. خروج سایر فلزات با ارزش و گرانبها از کشور ممنوع است و در زمینه زیورآلات، تنها 150 گرم مجاز است. خروج فرش از کشور توسط مسافران خروجی، حداکثر 20 متر مربع است. به همراه داشتن حداکثر 10 کیلوگرم پسته، مجاز است و به همراه داشت حداکثر 100 گرم زعفران برای مسافران خروجی، بلامانع است. لازم به ذکر که خروج فرش، پسته و زعفران به مقاصد کشور های عربستان، سوریه و عراق، ممنوع است از دیگر کالاهای ممنوعه برای مسافران خارجی می توان به: اسلحه های گرم، مواد مخدر، آثار هنری دارای هویت هنری، سنگ های ارزشی، کالاهای عتیقه، قرآن مجید بدون داشتن مهر شورای نظارت چاپ و نشر قرآن، فرش هایی با ارزش ملی، سکه های قدیمی با پشتوانه ارزی در ایران، سرکه و ترشیجات، اشاره کرد. در مقررات گمرکی کالای مسافر گفته است که اگر مسافر قصد خروج سگ و یا گربه را به عنوان حیوان خانگی همراه خود دارد، نیاز به اوراق شناسایی حیوان همراه خود دارد و لازم است حیوان در سبد های مخصوص حیوانات قرار گرفته شود.

مقررات گمرکی برای کالاهای همراه مسافر کارگر

اگر شخص خارجی باشد و تبعه ی ایران باشد و یا به صورت دائمی به ایران سفر کرده باشد و اقامت دائم ایران را داشته باشد ویا شخص ایرانی باشد و در خارج کشور به کار بپردازد، اگر همراه خود لوازم کار، مانند ابزار. تجهیزات کار را داشته باشد و قصد ورود و خروج آن را داشته باشد، میتواند با معافیت کالای همراه مسافر گمرکی، وارد کشور کند. ماشین آلات صنعتی و بزرگ، شامل تجهیزات کاری، به حساب نمیاید.

کالا های مجاز مسافر برای ورود به کشور

مقررات گمرکی مربوط به کالا مسافر ورودی مقیم خارج از کشور

در صورتی که شخصی ایرانی و مقیم خارج باشد و قصد داشته باشد به ایران وارد شود و از اقامت شخص در خارج از کشور، بیش از یک سال گذشته باشد، میتواند اثاثیه خانه خود را همراه خود بیاورد. برای ورود وسیله ها به کشور، لازم است قوانینی رعایت شود. وسایل همراه مسافر،نباید تجاری باشد و لازم است وسایل، در فاصله 1 ماه پیش و 9 ماه بعد از ورود شخص به کشور، به گمرک کشور رسیده باشد. این معافیت برای ورود وسایل خانه برای افراد مقیم خارج کشور برای ورود به کشور، هر 5 سال یک بار، برای هر شخص و هر پاسپورت، است.

سخن پایانی

وجود مقررات گمرکی مربوط به کالای مسافر، در ورود و خروج از کشور، سبب شده که امنیت ملی، اقتصاد، بهداشت و عرف جامعه، به مشکل بر نخورد و جامعه همیشه در آرامش و امنیت به سر ببرد. وجود این قوانین، در همه ی کشور ها وجود داشته و یکی از الزامات مهم در قوانین اساسی هر کشور است. برای اطلاع دقیق از قوانین گمرک برای ورود و خروج انواع کالاها، می توانید به دفتر حقوقی بهرام کنعانی مراجعه کنید و یا با مشاوران ما تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *