منظور از متروکه شدن کالا در گمرک چیست؟

 شرایط متروکه شدن کالا در گمرک منوط به بررسی های صورت گرفته و اعلام نظر این سازمان می باشد. لذا تا زمانی که کالا دارای انبار های سازمان گمرک قرار داشته باشد، به آن کالای متروکه گفته نمی شود. بسیاری از افراد و تجار بر این باور هستد که قوانین گمرکی موجود باعث متروکه شدن کالا شده و این مورد ضرر بزرگی را به آنها وارد می نماید. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص متروکه شدن کالا در گمرک و قوانین موجود در این حوزه صحبت نماییم.پس تا پایان این مقاله از سایت حقوقی بهرام کنعانی همراه باشید.

متروکه شدن کالا در گمرک دارای چه شرایطی است؟

یکی از قوانین مهمی که موجب متروکه شدن کالا در گمرک می شود، عدم ترخیص کالا و انجام پروسه های گمرکی در زمان مقرر می باشد.به عبارت دیگر اگر صاحب کالا نتواند مدارک مورد نیاز سازمان گمرک را ارائه نموده و هزینه های گمرکی را پرداخت نماید، ممکن است که کالای وی جز کالاهای متروکه دسته بندی شود. برای متروکه شدن کالا در گمرک یک قانون کلی وجود دارد که اگر 4 ماه پس از ورود کالا به انبار های گمرک، وضعیت آن مشخص نشود و صاحب آن نتواند مراحل قانونی را طی نماید، آن کالا به عنوان کالاهای متروکه دسته بندی می شود. البته باید در نظر داشته باشید که این مورد در فرودگاه ها 2 ماه در نظر گرفته شده است. در برخی موارد که مالک کالا مستندات لازم را مبنی بر رسیدگی و پیگیری مراحل ارائه دهد، می توان مدت زمان فوق را تا 4 ماه دیگر نیز تمدید نمود.

گمرک

اما سوال اینجاست که همه کالا ها شامل این تبصره ها می شوند؟ در چه صورتی می توانی کالایی را از این قانون مستثنی نمود؟ چگونه امور اداری گمرک را به درستی انجام دهیم؟

  • چنانچه شما به عنوان مالک کالا، برگه ترخیص از انبار را دریافت نموده باشید اما تا 1 ماه پس از آن برای ترخیص اقدام ننمایید، کالای شما جز کالاهای متروکه به حساب نمی آید و می توان این مدت زمان را به 6 ماه نیز افزایش دهید.
  • در نظر داشته باشید که متروکه شدن کالا در گمرک تنها زمانی تایید نهایی می شود که اداره گمرک رای نهایی خود را صادر نماید. قبل از آن، نمی توان به کالاهای انبار شده، کالای متروکه گفت.

البته باید در نظر داشته باشید که تبصره های زیادی برای این موارد وجود دارد اما بخشی از مهم ترین های آنان در بالا عنوان شد. به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که 4 ماه زمان نیاز است تا وضعیت کالا در گمرک مشخص شود لذا بهتر است که این موارد همگی در تایم مد نظر خود مشخص شوند زیرا در غیر این صورت هزینه های گزافی را برای مالکان کالا به همراه دارد. بسیاری از افراد قوانین موجود را مانعی برای ترخیص کالا می دانند و بیان می دارند که در این مورد باید حتما بازنگری صورت گیرد. در زیر برخی از ضوابط و اصول مهم ذکر شده است که باید در نظر داشته باشید.

متروکه شدن کالا در گمرک به دلیل مشکلات قانونی:

همواره باید در نظر داشته باشید که یکی از دلایل اصلی متروکه شدن کالا در گمرک، ممنوع بودن کالا در داخل کشور است. این نوع کالاها به محض اینکه شناسایی می شوند، ضبط شده و تحویل مراجع قانونی داده می شوند. این موارد سریعا به مالکان کالا ابلاغ می شود البته در برخی موارد مالک مشخص نبوده لذا اداره گمرک آن را از طریق روزنامه های رسمی اطلاع رسانی می نماید. در صورتیکه در این حالت نیز مالک مشخص نگردید، لازم است تا کالا تحویل نهادهای دولتی شود.

گاها مالک کالا ها و تجار به متروکه شدن و ضبط آن اعتراض می نمایند. در این موارد تا نهایت 2 ماه پس از درج آگهی می تواند به مراجع قانونی شکایت نماید. معمولا وضعیت اینگونه دادخواست ها ظرف دو هفته مشخص می شود. در مواردی که از طریق روزنامه رسمی در مورد متروکه شدن کالا در گمرک اطلاع رسانی شده است اما این مورد توسط مالک پیگیری نگردیده و جنس نیز جز اجناس فاسد شدنی است، گمرک می تواند به راحتی کالا را به فروش برساند. البته تا قبل از اقدام به فروش کالا توسط گمرک، اگر که مالک پروسه ترخیص را پیگیری نماید، کالای ایشان تحویل داده شده و مراحل فروش لغو می شوند.

اگر با این مشکلات مواجه شده اید نگران نباشید، دفتر حقوقی بهرام کنعانی کنار شماست تا این مشکلات را حل کند، پس درنگ نکنید و برای دریافت مشاوره ی رایگان با همکاران با تماس بگیرید.

کالای متروکه در گمرک

متروکه شدن کالا در گمرک به وسیله دادگاه:

به جز مواردی که در بالا عنوان گردید، در برخی از موارد متروکه شدن کالا در گمرک به دلیل دستور دادگاه صورت می گیرد. طبیعتا رفع این موارد نیز باید پروسه های قانونی خود را طی نماید. باید در نظر داشته باشید که اگر کالایی در انبارهای گمرک؛ متروکه شود، می بایست حتما برای ترخیص، هزینه انبار پرداخت شود. در خصوص هزینه های انبار، تبصره های متفاوتی وجود دارد. اما به صورت کلی در سازمان گمرک، اداره وظیفه بررسی و فروش کالاهای متروکه را دارد. چنانچه تا 5 ماه پس از متروکه شدن کالا، اداره فوق توانست کالا را بفروش برساند، در این شرایط می تواند هزینه انبار را از هزینه به دست آمده از فروش پرداخت نماید. در غیر این صورت می بایست حتما خود شخصا به ازای تعداد ماه های اضافی، هزینه پرداخت کند.

آیا کالاهایی وجود دارند که برای آنها هزینه انبارداری دریافت نمی شود؟

قوانین درج شده برای گمرک دارای مفاد زیادی می باشد . گاها تمام کسب و کارها نمی توانند به این موارد تسلط پیدا نمایند، همین مورد نیز موجب می شود تا آنها در پروسه ترخیص دچار مشکل شوند. گاها طی برخی از تصمیم گیری های دولتی ممکن است که برخی از کالاها، هزینه انبارداری نداشته باشند. این موارد به صورت دوره ای در سایت خود سازمان گمرک بروز می شوند لذا نیاز است تا در خصوص این موارد اطلاعات کامل و جامعی به دست آورید.

قوانین گمرکی

همواره در نظر داشته باشید که موارد متفاوت در متروکه شدن کالا در گمرک تاثیر دارند. اما این بین عدم آگاهی کسب و کارها به فرآیند ترخیص و جزئیات مربوط به پرداخت عوارض گمرکی می توانند باعث صرف زمان بسیاری شوند. از سوی دیگر قوانین درج شده برای گمرک که گاها تبصره های آن زیاد می باشد، موجب می گردد تا افراد نتوانند کالای خود را در زمان مقرر ترخیص نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره ی رایگان به دفتر حقوقی بهرام کنعانی مراجعه کنید.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]