برای واردات کالا از گمرک چه باید کرد؟

واردات کالا از گمرک

آیا تا به حال درگیر مراحل واردات کالا از گمرک شده‌اید؟ اصلاً واردات کالا به چه معناست؟ واردات کالا به معنای خرید خدمات یا محصولات از کشورهای دیگر به منظور تامین نیازهای جامعه است. در برخی جوامع به دلیل کمبود امکانات داخل کشور و یا شرایط نامناسب آب و هوایی به علت موقعیت جغرافیایی کشور امکان تولید برخی کالاها وجود ندارد. به همین علت این کشورها از طریق واردات مبادرت به رفع نیازهای جامعه می‌کنند. برای اینکه  بتوانید در حوزه‌ی واردات کالا فعالیت کنید، نیاز است که با مراحل آن و قانون‌هایی که درباره واردات کالا از گمرک وجود دارد، آشنا شوید.

مراحل واردات کالا از گمرک

برای واردات کالا از گمرک نیاز است فرایندهای نسبتاً مشکل و طولانی را طی کنید و تشریفات اداره‌ی گمرک را مرحله به مرحله اجرا نمایید تا بتوانید کالای مورد نظر خود را بدون مشکل از گمرک ترخیص کنید. مراحل واردات کالا از گمرک شامل مواردی می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  1. اخذ کارت بازرگانی

برای واردات کالا از گمرک در اولین قدم، لازم است برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنید. کارت بازرگانی مجوزی است که به دارنده‌ی خود اختیار فعالیت در زمینه‌ی واردات و صادرات کالا را می‌دهد. بنابراین برای یک فعال تجاری اعم از اینکه شخص حقیقی یا حقوقی باشد، ضروری است که برای تهیه‌ی کارت بازرگانی اقدام نماید.

  1. انتخاب حوزه‌ی فعالیت

در این مرحله باید تعیین کنید که در چه زمینه و حوزه‌ای برای واردات کالا می‌خواهید فعالیت نمایید. فعالیت شما در حوزه‌ی واردات می‌تواند با یک کشور خاص باشد یا اینکه واردات یک کالای خاص از کشورهای مختلف باشد. ممکن است شما بخواهید در زمینه‌ی واردات کالاهای مختلف از کشورهای مختلف فعالیت کنید. این موضوع به خود شما و توانایی‌هایی که دارید، بستگی دارد.

واردات کالا از گمرک

3.آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به واردات کالا از گمرک

هر کشوری در زمینه‌ی واردات کالا قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد. برای هر فعال اقتصادی نیاز است که از قوانین و اصول اساسی مربوط به واردات کشور مطلع باشد و به آن‌ها تسلط داشته باشد. قوانین اساسی مربوط به واردات کالا از گمرک در کشور ما شامل موارد زیر می‌شود:

  1. قانون مقررات صادرات و واردات: می‌توان گفت این قانون مهم‌ترین قانون در زمینه‌ی صادرات و واردات محسوب می‌شود و مصوب سال ۱۳۷۲ می‌باشد. این قانون در ۲۴ ماده که شامل کلیات فعالیت‌های تجاری است، تهیه و تدوین شده است.
  2. آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات: آیین نامه‌های قانون‌ها به منظور درک بهتر قوانین و بازگو کردن نکات اجرایی آن‌ها تصویب می‌شوند. این آیین نامه در سال ۷۳ تصویب و در ۴۶ ماده تهیه و تنظیم گردیده است.
  3. قانون و آیین نامه امور گمرکی: این قانون حاوی موارد و نکات مهم درباره فرایندهای پیچیده‌ی گمرکیو نحوه‌ی ترخیص کالا می‌باشد. بنابراین مطالعه‌ی آن برای آگاهی بهنکات و قوانین واردات کالا از گمرک لازم است.
  4. کتاب مقررات صادرات و واردات: سازمان توسعه‌ی تجارت کتابی با این نام منتشر کرده است که در آن تعرفه‌های مرتبط در خصوص واردات کالاهای مختلف و نکات مربوط به آن‌ها را بیان می‌کند. متن این کتاب هر سال به روز می شود و نسخه‌ی الکترونیک آن را می‌توانید در سایت سازمان توسعه‌ی تجارت پیدا کنید.
  5. بخشنامه های اجرایی: جزئی‌ترین و به روزترین قوانین مربوط به هر حوزه، توسط بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی تنظیم می‌شوند. بخشنامه‌های مربوط به واردات کالا از گمرک را می‌توانید در خبرهای مربوط به فعالیت‌های تجاری پیدا کنید.

مطالعه‌ی قوانین مربوط به واردات کالا از گمرک

4.انتخاب کشور و کالایی که می خواهید وارد کنید

در این مرحله شما می‌بایست در مورد شرکت‌های مختلف و کالاهای گوناگون مطالعه و تحقیق کنید و بر اساس عواملی مثل توانایی‌های مالی خودتان، بازار هدف در جامعه، نیاز مصرف کنندگان داخلی، موقعیت و توانایی تامین‌کننده، معتبر بودن تامین‌کننده، روابط سیاسی و اقتصادی بین کشور تامین‌کننده و کشور شما و غیره کالا و کشور خود را انتخاب کنید.

  1. انجام مذاکرات با فروشنده‌ها

در این مرحله لازم است با چند فروشنده‌ی متفاوت مذاکره کنید و سپس با مقایسه بین نمونه‌های آن‌ها به لحاظ کیفیت، قیمت، اعتبار و سایر نکاتی که برای شما مهم است، فروشنده‌ی خود را انتخاب کنید.

  1. درخواست صدور پروفرما یا پیش فاکتور

پس از آن که با فروشنده‌ی مورد نظر به توافق رسیدید، حالا نوبت آن است که فروشنده برای شما پیش فاکتور صادر کند. پروفرما یکی از اسنادی است که برای ثبت سفارش در مراحل واردات کالا از گمرک به آن نیاز خواهید داشت.

  1. ثبت سفارش

بعد از از اینکه پروفرما صادر شد، شما می‌بایست برای مجوز ورود یا مجوز ثبت سفارش اقدام کنید. این مجوز سندی است که به شما اجازه می‌دهد برای ورود کالای خود به کشور اقدام کنید. این مجوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت یا همان وزارت صمت به فعالان تجاری داده می‌شود. تایید این مجوز منوط به آن است که کالای شما ممنوعیت واردات نداشته باشد و خارج از قوانین و مقررات کشور نباشد.

  1. تخصیص ارز و پرداخت بین الملل

پس از گرفتن مجوز، حالا می‌بایست به عنوان واردکننده‌ی کالا برای تهیه‌ی ارز اقدام کنید. چنانچه کالای شما جزو کالاهای اساسی شناخته شود، عموما دولت ارز ترجیحی یا ارز دولتی به عنوان کمک تسهیلات به کالای شما اختصاص می‌دهد. سامانه‌ی مربوط به دولت برای تخصیص ارز، سامانه نیما است.

تخصیص ارز در واردات کالا از گمرک

  1. دریافت مجوزها و تکمیل اسناد برای واردات کالا از گمرک

 برای اینکه بتوانید کالای خود را از گمرک ترخیص کنید، می‌بایست مجوزهای لازم، اسناد و مدارک مورد نیاز گمرک را تهیه کنید و مجوزهایی که قانونی بودن نقل و انتقالات تجاری شما را نشان می‌دهد، به همراه داشته باشید تا در ترخیص کالا به مشکل بر نخورید.

  1. حمل و نقل و بیمه کالا

حمل و نقل کالا می‌تواند به صورت جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی انجام شود که این موضوع به این که مبدا و مقصد کالا کجاست و توافق شما با فروشنده بستگی دارد. فروشنده و خریدار با استفاده از قواعد بین المللی اینکوترمز، روش حمل و نقل کالا را انتخاب میکنند. تسلط داشتن به این قوانین در این مرحله لازم و کمک کننده است. قبل از شروع حمل و نقل نیاز است با یک شرکت بیمه‌گر توافق کنید و کالاهای خود را بیمه نمایید.

  1. امور گمرکی و ترخیص کالا

این مرحله آخرین مرحله از واردات کالا از گمرک است. در این مرحله شما می‌توانید پس از انجام تشریفات مربوط به اداره‌ی گمرک و تهیه‌ی مجوزها و اسناد و مدارکی که اداره‌ی گمرک برای ترخیص کالای شما نیاز دارد، به اداره گمرک مورد نظر مراجعه کنید و کالای خود را از گمرک ترخیص نمایید.

راه‌های حمل و نقل در واردات کالا از گمرک

جمع بندی

مراحل واردات کالا از گمرک به طور مختصر شامل این موارد است:

  1. اخذ کارت بازرگانی
  2. انتخاب حوزه‌ی فعالیت
  3. آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به واردات کالا از گمرک
  4. انتخاب کشور و کالایی که می خواهید وارد کنید
  5. انجام مذاکرات با فروشنده‌ها
  6. درخواست صدور پروفرما یا پیش فاکتور
  7. ثبت سفارش
  8. تخصیص ارز و پرداخت بین الملل
  9. دریافت مجوزها و تکمیل اسناد برای واردات کالا از گمرک
  10. حمل و نقل و بیمه کالا
  11. امور گمرکی و ترخیص کالا

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 3]