هزینه ی گمرک ماشین های خارجی چقدر است؟

هزینه ی گمرک ماشین های خارجی که در طی سالهای اخیر به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای خارجی ثابت بوده است، ممکن است در سال جدید با تصویب طرح واردات خودروهای خارجی به کشور تغییراتی داشته باشد. از این رو لازم است پیش از اقدام به واردات خودرو، در خصوص میزان هزینه گمرک اطلاعات لازم را به دست آورید.

هزینه ی گمرک ماشین های خارجی چقدر است؟

سالهای زیادی است که واردات خودرو به ایران طبق قانون ممنوع شده است. لازم است به این مسئله اشاره کنیم که هزینه ی گمرک ماشین های خارجی در اصل بخشی از درآمد گمرک را تشکیل می دهد. از این رو دولت در سال جدید طرح واردات خودروی خارجی را در مجلس مطرح کرد. می دانیم که مسلما ورود خودروهای خارجی به بازار، منجر به کاهش شدید قیمت خودرو خواهد شد. 

آنگونه که بیان می شود، تصویب طرح اولیه واردات خودرو در کمیسیون صنایع و معادن با استفاده از ارز با منشا خارجی یا صادرات این کالا به وسیله اشخاص حقیقی و حقوقی، یک طرح مطلوبی به نظر می رسد. اما آیا این مسئله در هزینه ی گمرک ماشین های خارجی نیز تاثیر گذار خواهد بود؟ بدون شک ساماندهی بازار خودرو یکی از دغدغه های مجلس و حتی مردم در کشور است. 

زیرا خودروهای تولید داخل هر روز از نظر کیفیت افت کرده و از نظر قیمت با رشد نجومی روبرو می شوند. این مسئله هم در دوره حاضر و هم در دوره قبل، در مجلس شورای اسلامی مطرح شده. حتی باید بیان نماییم که چندین بار نیز به صحن مجلس رفت و بازگشت. در حال حاضر نیز این طرح توسط مجلس در حال بررسی است. 

هزینه ی گمرک ماشین های خارجی

ممنوعیت واردات خودرو چه تاثیری بر بازار داشت؟

همانطور که میدانیم در طی سالهای اخیر، قیمت دلار با نوسانات بسیاری در کشور مواجه شد. این افزایش بی رویه قیمت ارز منجر شده در دل بسیاری از صنوف ترس و نگرانی راه یابد. یکی از این صنوف، صنعت خودرو سازی بود که درگیر برخی ضرر و زیان شد. البته باید بگوییم در این میان کاهش چشمگیر هزینه ی گمرک ماشین های خارجی برای گمرک نیز ضرر و زیان بسیاری به بارآورد. 

البته دولت قبل با افزایش تعرفه گمرکی خودروهای خارجی از سوی دیگر، از واردات غیر مستقیم خودرو به کشور نیز جلوگیری نمود. اما این مسئله چه تاثیری بر روی بازار خودرو داشت؟ از نظر ما غیر از تاثیرات منفی موجود در بازار و تولید خودرو بی کیفیت هیچ تاثیر دیگری بر روی بازار نداشت. اما با شروع دولت جدید، تصمیمات جدیدی در این خصوص اتخاذ شده است که مجلس در حال پیگیری این مسئله است. 

با تمام این تفاسیر این سوال مطرح می شود که اصلا هزینه ی گمرک ماشین های خارجی برای واردات چقدر است؟ خودروی وارداتی چه هزینه هایی را متحمل می شود تا به دست مشتری برسد؟ در صورتی که واردات خودرو در سال آتی آزاد شود، برای خرید هر خودرو باید چقدر هزینه صرف شود؟ در ادامه قصد داریم در این خصوص مطالبی را بیان کنیم. 

واردات خودروهای خارجی

تعرفه و هزینه ی گمرک ماشین های خارجی به کشور چقدر است؟ 

هر خودروی خارجی که به کشور وارد می شود، حقوقی و هزینه متفاوتی با خودروی دیگر دارد. از این رو برای این که بتوان هزینه و تعرفه گمرک واردات خودروی خارجی را محاسبه نمود، لازم است به قیمت، هزینه گمرک و حجم موتور خودرو توجه کرد. دولت در سال گذشته میزان تعرفه خودرو را بدون تغییر گذاشته است. 

این مسئله در سال گذشته بیان گر این بود هیچ اقدامی برای آزادسازی واردات خودرو انجام نخواهد شد. اما در سال جدید با تشکیل دولت جدید، طرحی مبنی بر آزادسازی واردات خودرو به مجلس ابلاغ گردید که همچنان توسط مجلس در حال بررسی است. در صورتی که این طرح توسط مجلس و شورا تصویب شود، مسلما هزینه ی گمرک ماشین های خارجی نیز با تغییراتی مواجه خواهد گردید. 

آنچه که از تعرفه واردات در سالهای گذشته مشخص است، میزان عوارض گمرکی بودجه درآمدی 30 میلیارد تومان اعلام شد که به دلیل ممنوعیت واردات خودرو در سال 99، این بودجه ثابت باقی مانده و برای خودروهای مانده در گمرک نیز از همین میزان بودجه استفاده شد. اما در صورت آزادسازی واردات خودرو به کشور،سازمان گمرک کشور تعرفه و هزینه جدیدی را برای واردات خودروهای خارجی به کشور اعلام خواهد نمود. 

هزینه و تعرفه واردات خودرو

میزان حقوق گمرکی خودروهای وارداتی به کشور چقدر است؟ 

کمترین میزان حقوق گمرکی برای واردات خودروهای خارجی، 5% و بیشترین میزان آن 55% است. اگر در سال گذشته واردات خودروهای خارجی آزاد میشد، بدون تردید هزینه ی گمرک ماشین های خارجی بین 5 تا 55% تعیین می گردید. البته در سال گذشته دولت تعرفه خودروها را افزایش داد که به سقف 95% رسد. که این میزان تعرفه مخصوص خودروهایی با حجم موتور 2 هزار تا 2.500 سی سی بود. 

این میزان حقوق گمرکی در سالهایی که واردات خودرو به کشور ممنوع نبود، بسته به حجم موتور و ارزش خودرو تغییر می کرد. اما به طور کلی باید بگوییم حقوق واردات خودرو 1500 سی سی برابر با 55% خودروهای 1500 تا 2 هزار سی سی 75%، خودروهای 2 هزار تا 2.500 سی سی نیز 95% در سالهای اخیر بوده است. 

میزان هزینه ی گمرک ماشین های خارجی برای حجم موتور بالای 2500 سی سی نیز تعیین نشده است، زیرا واردات این دسته از خودروها ممنوع است. در کنار این موارد لازم است بدانید که میزان حقوق گمرکی خودروهای هیبریدی نیز با دیگر خودروها متفاوت است. 

واردات خودرو به کشور با تعرفه گمرکی مشخص

پرداختی های مهم گمرک برای واردات 

پرداختی های مهم گمرک برای واردات کالا را باید به این صورت بیان کنیم: 

  1. حقوق ورودی. که شامل خودروهایی با حجم متفاوت و میزان هزینه متفاوت می شود. همانطور که در مطلب به درصد حقوق گمرکی این نوع خودروها اشاره نمودیم.
  2. میزان عوارض هلال احمر که معادل 1% حقوق ورودی است.
  3. وارد خودرو مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به علاوه حقوق ورودی.
  4. پنج درصد از ارزش فوق به عنوان عوارض خاص برای واردات خودرو.
  5. چهار درصد مالیات علی الحساب به علاوه حقوق ورودی.
  6. هزینه استاندارد.
  7. گواهی اسقاط خودرو برای پلاک هر خودروی ترخیص شده.
  8. سه درصد ارزش گمرکی در زمان شماره گذاری هزینه نقل و انتقال دارایی.
  9. ده درصد از ارزش گمرکی طبق سند ترخیص برای شماره گذاری.

تمامی این موارد در هزینه ی گمرک ماشین های خارجی تاثیرگذار هستند. از این رو واردکنندگان خودروهای خارجی لازم است به این نکات توجه نموده و با کسب اطلاعات دقیق اقدام به محاسبه میزان تعرفه و هزینه گمرک برای واردات ماشین های خارجی به کشور نمایند. لازم به ذکر است که این میزان تعرفه ها ممکن است هر سال بسته به برخی شرایط تغییر کنند. از این رو باید هر ساله به هزینه ها و تعرفه های گمرکی جدید دسترسی داشته باشید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره ی رایگان به دفتر حقوقی بهرام کنعانی مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 19 میانگین: 4.1]