موانع جذب سرمایه گذاری خارجی

موانع جذب سرمایه گذاری خارجی امروزه یکی از بحث های مهم در حوزه اقتصاد می باشد. جذب سرمایه گذاری خارجی یکی از روش های کارآمد و ابزارهای مفید جهت رشد و ترقی اقتصاد یک کشور می باشد. تعامل با سایر کشورها و استفاده از دانش های کاربردی می تواند یک ملت را تا حد زیادی به سمت رشد و ترقی روان سازد. لذا برای اینکه شما به اهداف کلان خود در کشور و اقتصاد دست یابید، نیاز است تا حتما از عامل جذب سرمایه گذاری خارجی استفاده نمایید. اما در این مقاله قصد داریم تا بررسی کنیم که چه مواردی جز موانع جذب سرمایه گذاری خارجی می باشند.

موانع جذب سرمایه ی خارجی

آشنایی با موانع جذب سرمایه گذاری خارجی – بهرام کنعانی

جذب سرمایه گذاری خارجی همانگونه که در بالا عنوان شد، می تواند باعث تحقق اهداف بلند مدت یک کشور در بازه زمانی کوتاه شود. اما در بسیاری از کشور ها با توجه به مشکلات و بحث های موجود، موانعی وجود دارد که مانع از جذب سرمایه گذار می شود. در این مقاله قصد داریم تا بررسی نماییم که موانع جذب سرمایه گذاری خارجی کدام موارد هستند و چگونه می توان با آنها مقابله نمود. در ایران موانع جذب سرمایه گذاری خارجی را می توان در دو دسته مهم مشکلات حقوقی و مشکلات اقتصادی تقسیم بندی نمود.  البته مواردی چون سیاست و فرهنگ نیز می تواند در این حوزه تاثیرگذار باشد. یکی دیگر از مواردیکه مانع جذب سرمایه گذار می شود، عدم بازاریابی خوب در این حوزه می باشد.

1_مانع: بازاریابی نادرست

راهکار:

برای اینکه بتوان در دسته موانع جذب سرمایه گذاری خارجی، با مشکل بازاریابی نادرست روبرو شد. لازم است تا در گام اول شما بتوانید بر روی فرآیند ها و قوانینی که هم اکنون وجود دارند، بازنگری داشته باشید. به طور مثال برخی از قوانین سخت موجب می شود تا سرمایه گذاران خارجی ذهنیت منفی از قبل به دست آورند و برای فعالیت های آینده هیچ گونه رغبتی از خود نشان ندهند. به طور مثال در برخی از کشورها برای افراد غیرتابعه، محدودیت های فرهنگی و اجتماعی بالایی وجود دارد و همین مورد نیز در ادامه می تواند بر روی بحث بازاریابی تاثیر بگذارد.

2_مانع: سیاست های موجود

راهکار:

وقتی صحبت از سیاست می شود، قطعا اولین موردی که به ذهن خطور می نماید، تحریم هایی است که در کارزارهای سیاسی رخ می دهد. اما راهکارهای فنی خوبی برای این مورد وجود دارد. دولت مردان می توانند با تغییر قوانین داخلی همانند قانون بانکداری به مشکلات موجود غلبه نمایند. لذا اگر شما در قبال سرمایه گذار خارجی رفتار منعطف تر و قانون آسان تری داشته باشید، قطعا می توانید به ادامه همکاری امیدوار باشید.  در بحث موانع جذب سرمایه گذاری خارجی، تحریم ها شاید پررنگ ترین نقطه هستند. آنها می توانند مانع شوند تا شما سرمایه لازم خود را نقد نمایید. در موارد حاد نیز این سرمایه می تواند بلوکه شده و وضعیت را حاد نماید.

3_مانع: قوانین نادرست و سختگیرانه داخلی

راهکار:

حقوق گمرکی

یکی دیگر از مواردی که جذب سرمایه گذاری خارجی را با مشکل روبرو می نماید و ریسک را در این حوزه افزایش می دهد، این مورد است که قوانین داخلی با استاندارد های بین المللی فاصله زیادی داشته باشند. به همین دلیل ممکن است که فضای کسب و کار دشوار گردد. اهتمام برای وضع قوانین آسان  برای بالا بردن امکان تبادل فن و سرمایه می تواند مشکل مذکور را به راحتی حل نماید.  یک کشور باید بتواند در طرح های بین المللی ناظر بر بحث فناوری و تکنولوژی شرکت نماید تا سرمایه گذاران فعال جذب نماید. از همین رو می توان کارگروه های تخصصی شکل داد که نیاز بازار و انواع سرمایه گذار های خارجی را شناسایی کرد.

4_مانع: نبود اطلاعات جامع

راهکار:

جهت جذب سرمایه گذاری خارجی لازم است تا حتما آگاهی و اطلاعات لازم وجود داشته باشد. بسیاری از کشورها در این خصوص متخصصین آگاه ندارند و همین مورد موجب می شود تا اشخاص نتوانند به عنوان سرمایه گذار خارجی به تعامل با آنها بپردازند. از همین رو نیاز است تا نهاد و افرادی بکار گرفته شوند که صنایع مختلف، نیازمندی های آنان، بازار های بین المللی مرتبط با آنها و … را بررسی نمایند تا در صورت تعامل با سرمایه گذار خارجی امکان بحث و گفتگو وجود داشته باشد.

5_مانع: نبود نیروی فنی

راهکار:

یکی دیگر از موانع جذب سرمایه گذاری خارجی، نبود نیروی فنی و متخصص در داخل کشور می باشد. با توجه به هزینه های تمام شده بالای سرمایه گذاری در کشور های دیگر، بسیاری از سرمایه گذار تمایل ندارند تا نیروهای کار را نیز شخصا به کشور مد نظر ارسال نمایند. اما از سوی دیگر نبود این نیروهای کار در داخل کشور می تواند منجر شود تا طرح های برنامه ریزی شده بر طبق استاندارد لازم پیش نروند و معمولا به دلیل آموزش از تایم زمانی در نظر گرفته شده، عقب باشند. برای رفع این مورد توصیه می شود که همواره قبل از جذب سرمایه گذار، اقدام به آموزش نیروهای فنی نمود تا هم در بحث زمان و هم در بحث مالی صرفه جویی صورت گیرد.

وکیل گمرکی

با توجه به اینکه جذب سرمایه گذار خارجی می تواند برای رشد و پیشرفت یک کشور بسیار مهم و مفید باشد ، امروزه بنگاه ها و بازارهای بسیاری وجود دارند که در این حوزه فعالیت می نمایند و مایلند تا سرمایه گذاران را به سمت کسب و کار خود جذب نمایند. اما باید در نظر داشت که بازار به شدت در این حوزه رقابتی می باشد و نیاز است تا افراد دانش فنی و مدیریتی لازم را داشته باشند. در این مقاله تلاش شد تا برخی از موانع مهم در حوزه فوق عنوان شود تا با بررسی آنها بتوانید به کسب و کار و در نتیجه اقتصاد کشور خود رونق ببخشید.

در ایران نیز همواره ما شاهد این هستیم که مذاکرات بین المللی و تحریم های موجود، فرآیند جذب سرمایه گذار را با محدودیت های بسیار روبرو می نماید اما تلاش شد تا برخی از راهکارهای فنی را ارائه دهیم تا با کمک آنها بر مشکلات فعلی غلبه نماییم. اما همواره در نظر داشته باشید که تغییر قوانین داخلی برای همسو شدن با قوانین بین المللی و انعطاف به خرج دادن در برابر برخی از موارد وضع شده، می تواند در طولانی مدت باعث رشد کشور و رسیدن به اهداف کلان شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره ی رایگان به دفتر حقوقی بهرام کنعانی مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]