همه چیز درباره ی کالا های ممنوعه ی گمرکی

بررسی کالا های ممنوعه ی گمرکی

قوانین امور گمرکی در ایران، برای ممنوعیت ها، به چهار قسمت تقسیم بندی می شود. از کالاهایی که واردات و صادرات آن از گمرک، ممنوع است میتوان به اسلحه های گرم و مشروبات الکلی اشاره کرد. این ممنوعیت ها عبارت است از ممنوعیت در کالاهای وارداتی، ممنوعیت در کالاهایی که به صورت موقت به کشور داخل می شوند، ممنوعیت در ترانزیت کالا های خارجی و ممنوعیت در صادرات، است. در ادامه متن، به این ممنوعیت ها و کالا های ممنوعه ی گمرکی، می پردازیم. برای اطلاع دقیق از قوانین گمرک، بهتر است به دفاتر گمرک مراجعه کنید و یا قانون اساسی کشور، قوانین مهم صادرات و وادرات در زمینه گمرک را مطالعه بفرمائید.

کالاهای ممنوعه ی گمرکی چه کالاهایی هستند؟

 برای وادرات کالا از گمرک کالاهایی که مخالف با قوانین اسلام و شئون اسلامی، مخالف عرف جامعه و قوانین کشور هستند، یکی از کالا های ممنوع شده در گمرک است. از دیگر ممنوعات گمرکی می توان به کالاهایی که سبب به خطر افتادن اقتصاد کشور، وضع بهداشتی کشور، اوضاع فرهنگی و امنیتی کشور می شود، اشاره کرد. کالاهایی همچون اسلحه های گرم، مشروبات الکلی و فرآورده های گوشتی حرام، از کالا های ممنوعه ی گمرک است که واردات آنها به داخل کشور ممنوع است مگر با موافقت و زیر نظر وزارتخانه مربوطه باشد.

کالاهای ممنوعه ی گمرکی

ممنوعیت در کالا های وارداتی قطعی

وجود مشابه داخلی کالا، سبب شده است که در بیشتر موارد، واردات کالا های خارجی، ممنوع باشد. ورود کالا هایی که بر ضد اساس شرع اسلام و ضد قوانین اسلامی کشور است، ممنوع است. ورود هرگونه اسلحه گرم، مانند تفنگ، باروت، فشنگ، دینامیت و …، به کشور ممنوع است مگر به دستور و اعلام موافقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح باشد. از دیگر کالاهای ممنوعه ی گمرکی، می توان به مواد های مخدر و روانگردان ها اشاره کرد که ورود آنها به کشور ممنوع است مگر به دستور و اعلام موافقت وزارت بهداشت کشور باشد. ورود دستگاه های مخصوص فیلمبرداری و عکسبرداری هوایی ممنوع است مگر با موافقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح باشد. واردات دستگاه های فرستنده، استراق سمع، ریز دوربینها، ریز میکروفن ها که قابلیت های جاسوسی دارند و کالاهایی که با قابلیت شنود و کنترل سیستم های کامپیوتری را دارند، به کشور ممنوع است مگر به موافقت وزارت اطلاعات کشور، باشد. ورود کتاب، روزنامه، مجله و هر نوع نوشته که مخالف قوانین اسلام و قوانین کشور است، ورود هرگونه صوت و فیلم مخالف قوانین اسلام و عفت عمومی و واردات کالاهایی که  علامت یا عبارتی خلاف مذهب رسمی کشور دارند، به کشور ممنوع است مگر با موافقت و تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور باشد. از دیگر کالاهای ممنوعه ی گمرکی که به صورت قطعی، قصد وارد شدن به کشور را دارند، می توان به: اسکناس و تمبر های تقلبی، بلیط های بخت آزمایی، مشروبات الکلی، فرآورده های گوشتی حرام و مواد مخدر، اشاره کرد. ورود خشکبار به کشور، کمتر از 10 کیلو، بلامانع است. خروج ظرف های نقره تا ظرف 2 کیلو گرم توسط مسافران، مجاز است اما اگر اشیاء مذکور ارزش فرهنگی و باستانی داشته باشد،ممنوع است. برای دریافت لیست کالاهای ممنوعه وارداتی، می توان به سازمان گمرک کشور، مراجعه کرد.

کالاهای ممنوعه ی واردراتی گمرک

ممنوعیت در کالا های وارداتی موقت

ورود موقت کالاهایی که به موجب قوانین کشور ممنوع گردیده است، ممنوع است. ورود موقت کالاهایی که در بند (پ) تا (ج) ماده 122 قانون اساس کشور است، با موافقت وزارتخانه های مربوطه، بلامانع است. ورود کالاهایی که در بند(چ) و (ح) ماده 122 قانون اساسی کشور آمده است، ممنوع است اما عبور این کالا از کشور، با اعلام موافقت وزارتخانه های مربوطه، بلامانع است. کالا های ممنوعه ی گمرکی، در صورت عبور از داخل کشور و ورود موقت کالاهای مجاز مشروط، با موافقت گمرک ایران، بلامانع است. ورود موقت و عبور داخلی هر گونه اسلحه گرم، مانند تفنگ، ماشین های جنگی، باروت و فشنگ، ممنوع است مگر زیر نظر وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح باشد. عبور داخلی کالاهایی که باعث خطر های محیطی و بهداشتی شود، ممنوع است.

کالا های ممنوعه ی گمرکی در صادرات

صادرات کالاهایی که مخالف شرع مقدس اسلام و قوانین کشور است، ممنوع است. صادرات کالا های قدیمی، مانند عتیقه، میراث فرهنگی، مجسمه و کتیبه های قدیمی، ممنوع است مگر به دستور و اعلام موافقت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد. صادرات کالاهایی که سبب به خطر افتادن اقتصاد کشور و مواجه شدن کشور با کمبود آن، ممنوع است. صادرات اقلام دامی و یا گونه های جانوری و گیاهی که سبب به خطر افتادن ذخایر ژنتیکی کشور شود، ممنوع است و در صورت صادرات آنها، باید از سازمان های مربوطه اجازه گرفت. صادرات انواع ارز و فلز های با ارزش مانند طلا و نقره، در اندازه های زیاد، ممنوع است. خروج پسته، مغز پسته، زعفران و  فرش برای مسافران ایرانی عازم به کشور های سوریه، عربستان و عراق، ممنوع است. برای اطلاع دقیق از قوانین صادرات و واردات کالاهای ممنوعه و لیست دقیق کالاها میتوانید از یک وکیل خوب گمرکی کمک بگیرید. از همین رو دفتر حقوقی بهرام کنعانی در کنار شماست تا هیچگونه مشکلی برای صادرات و واردات کالا نداشته باشید.

کالا های ممنوعه ی گمرکی در صادرات

ماده های مهم قانونی در صادرات و واردات کالا های ممنوعه

در صادرات و واردات کالا ها مختلف، ماده ها و تبصره های قانونی وجود دارد که در صادرات و واردات انواع کالاها، مهم است. ماده 122 قانون اساسی کشور، در مورد ممنوعیت های کالا های وارداتی قطعی به کشور است. ماده 123 در مورد ممنوعیت در ورود موقت کالا و عبور کالا از داخل کشور است. در ماده 124 قانون اساسی، گفته شده است که فهرست کالا های ممنوعه برای عبور خارجی و عمل انتقال کالا، توسط شورای امنیت کشور تهیه و در صورت تصویب در هیات وزیران، عملی می شود. در ماده 125 گفته شده است که دولت می تواند صادرات  و واردات کالاهایی که سبب به خطر افتادن اقتصاد، امنیت و بهداشت کشور می شود را ممنوع کند و یا در صورت نیاز به این کالا، ورود و صادر کردن این کالا ها را بدون منع کند. در ماده 126، کالاهای صادراتی ممنوع، ذکر شده است.  ماده  189 و127، از ماده های مهم قانون اساسی کشور در صادرات و واردات انواع کالا های مختلف و کالاهای ممنوعه ی گمرکی است.

سخن پایانی

وجود قوانین گمرک در صادرات و واردات کالا های مختلف و وجود ماده و بنده های مختلف در قانون اساسی برای صادرات و واردات کالا های متنوع، سبب شده است که اقتصاد و امنیت عمومی کشور، دچار خطر نشود. نبود این قوانین باعث به خطر افتادن امنیت عمومی کشور، اقتصاد و بهداشت کشور می شود. ورود کالاهای ممنوعه ی گمرکی به کشور، سبب میشود که کشور در جنبه های مختلف به خطر افتاده و کشور دچار بی نظمی شود. با مطالعه قانون اساسی کشور و مراجعه به دفاتر گمرک، می توان از لیست کالا های ممنوعه، اطلاع یافت.

شما میتوانبد برای دریافت مشاوره ی رایگان و همچنین حل مشکلات ترخیص کالا از گمرک با دفتر حقوقی بهرام کنعانی تماس بگیرید.

 

 

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *