مهم ترین مزایای کارت بازرگانی چیست؟

اشخاص حقیقی و حقوقی که از مزایای کارت بازرگانی برخوردار هستند، می توانند در شرایط بهتر و عالی تر اقدام به صادرات و واردات کالا نمایند. داشتن کارت بازرگانی به طور کلی مزایای بسیاری را برای اشخاص حقیقی و حقوقی در پی دارد که از جمله مهم ترین این مزایا باید به داشتن موقعیت و اعتبار اجتماعی بالاتر و سهولت در انجام تجارت اشاره کنیم.

مهم ترین مزایای کارت بازرگانی چیست؟

بدون تردید تمام تاجرانی که در زمینه واردات و صادرات کالا مشغول به فعالیت هستند، برای این که بتوانند از مزایای تجاری فوق العاده عالی برخوردار شوند، نیاز به اخذ کارت بازرگانی خواهند داشت. یعنی تهیه کارت بازرگانی مزایای بسیاری دارد که میتواند بسیاری از نیازهای تاجران را برطرف کند. اما آیا می دانید کارت بازرگانی چیست و در مورد مزایای کارت بازرگانی اطلاعاتی دارید؟ 

مسلما اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به تهیه کارت بازرگانی می نمایند، باید شرایط متفاوتی با یکدیگر داشته باشند. اما مزایای دریافت کارت بازرگانی برای هر دوی این اشخاص یکسان است. هر دوی این اشخاص می توانند برای واردات، صادرات، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل دریایی، ترخیص بار از گمرک و موارد بسیار دیگر از کارت بازرگانی استفاده کنند.

در واقع باید بگوییم مزایای کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی یکسان بوده و هر دو از یک نوع مزایا برخوردار هستند. مثلا تمام بازرگانان می توانند با تهیه کارت بازرگانی به راحتی در زمینه واردات و صادرات کالا فعالیت داشته باشند. اما برای این که بتوانند کارت بازرگانی دریافت کنند، باید به یکی از شعب اتاق بازرگانی وزارت صنایع و معادن مراجعه نمایند. 

برای اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت کارت بازرگانی یک شرط مهم دارد. آن هم ثبت موسسه یا شرکت تجاری در دفتر ثبت تجاری است. در غیر این صورت نمی توانند کارت دریافت کرده و از مزایای کارت بازرگانی بهره مند شوند. در ادامه به برخی از مهم ترین مزایای دریافت کارت بازرگانی اشاره خواهیم کرد. 

برای کسب اطلاعت بیشتر به مقاله ی ” انواع کارت بازرگانی ” مراجعه کنید.

کارت بازرگانی چیست

چند مورد ازمزایای کارت بازرگانی 

اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به دریافت کارت بازرگانی می نمایند، از مزایای متنوعی برخوردار می شوند. از جمله:

  • سادگی ترخیص کالا از گمرک
  • واردات کالا از مناطق آزاد
  • سهولت در ثبت سفارش 
  • صادرات تمام کالاهای بازرگانی مجاز به کشورهای دیگر 
  • مبادرت به حق العمل کاری در گمرک 
  • صدور ویزای تجارت
  • اقدام به فعالیت در حوزه واردات و صادرات کالا به صورت تجاری 
  • صدور گواهی مبدا
  • شرکت آسان در نمایشگاه های بین المللی داخلی و خارجی 
  • عضویت در اتاق بازرگانی 
  • ارتباط با تمام تجار خارجی 
  • مبادله و برقراری ارتباط تجاری در سطح جهان 

علاوه بر این دسته از مزایای کارت بازرگانی، باید به برخی دیگر از مزایای این کارت نیز اشاره کنیم. از جمله:

  1. شان و موقعیت اجتماعی مطلوب

بسیاری از بازرگانان ممکن است تصور کنند که داشتن یک کارت بازرگانی چندان امتیاز بالایی برای آنها به حساب نمی آید. اما باید بگوییم در اذهان عمومی جامعه، افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند و موفق به اخذ این کارت از اتاق بازرگانی شده اند، از موقعیت اجتماعی بالایی نسبت به کارمندان و کارگران برخوردار هستند. در اصل این مورد از مزایای کارت بازرگانی نشانگر جایگاه مدیریت شخص دارنده کارت بازرگانی در یک شرکت یا موسسه است. 

مزایای کارت بازرگانی

  1. اعتماد سازی در جامعه

تجار در تمام دنیا از قدیم الایام دارای اعتبار بوده اند. اما می دانیم که به دلایل مختلفی ممکن است برخی از تجار اعتبار لازم را برای انجام تجارت های بزرگ نداشته نباشند. مثلا تاجران تازه وارد به دنیای تجارت. از این رو برای این دسته از افراد، داشتن کارت بازرگانی نوعی کسب اعتبار برای انجام معامله به شمار می رود. البته نمی توانیم بگوییم صرفا داشتن کارت بازرگانی دلیلی برای اعتماد سازی است، اما می تواند یکی از این دلایل باشد. 

  1. توانمندی قانونی برای تجارت

از دیگر مزایای کارت بازرگانی باید به توانمندی قانونی برای انجام تجارت اشاره کنیم. بدون شک افرادی که برای انجام هر نوع فعالیت تجاری مجوز لازم را دریافت می کنند، می توانند بدون هیچ گونه نگرانی و به صورت قانونی اقدام به صادرات و واردات کالا نمایند. از سوی دیگر طبق ماده 2 قانون صادرات و واردات ایران، افرادی که برای تجارت مجوز نداشته باشند نمی توانند اقدام به هیچ گونه فعالیت تجاری نمایند. پس باید بگوییم داشتن کارت بازرگانی توانمندی قانونی برای تجار را به همراه خواهد داشت. 

  1. داشتن اعتماد به نفس

افرادی که از اتاق بازرگانی کارت بازرگانی دریافت کرده اند، معمولا از نظر روحی اعتماد به نفس بیشتری دارند و خودشان را در سطح بازرگانان جهانی می دانند. از سوی دیگر این دسته از افراد به دلیل برخورداری از مزایای کارت بازرگانی، در زمان مذاکرات تجاری هیچ گونه نگرانی و کمبودی احساس نمی کنند. 

  1. امکان دریافت ویزای تجاری

اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای کارت بازرگانی هستند، می توانند از سفارت خانه هایی که طرف تجاری ایران هستند به راحتی درخواست ویزای تجاری نمایند. زیرا افرادی که تاجر هستند معمولا همیشه درگیر سفرهای متعددی هستند و به ویزای تجاری نیاز خواهند داشت. 

اخذ کارت بازرگانی

برخورداری از مزایای کارت بازرگانی و مدیریت اموال در شرایط ورشکستگی

در انتها باید به این مورد از مزایای دریافت کارت بازرگانی اشاره کنیم، که اگر شخص حقیقی دارای کارت بازرگانی باشد، می تواند از مزایا و امتیازات تجاری این کارت برخوردار شود. در حالی که اشخاص حقوقی علاوه بر کسب مزایا، می توانند با داشتن کارت بازرگانی در شرایط ورشکستگی به مدیریت اموال خود بپردازند.

نکات مهم در خصوص دریافت کارت بازرگانی 

اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به دریافت کارت بازرگانی می نمایند لازم است برخی نکات مهم را در این خصوص بدانند. از جمله: 

  • اشخاصی که اقدام به دریافت کارت بازرگانی می نمایند، قادر نیستند این کارت را به فرد دیگری واگذار نمایند. از این رو مزایای کارت بازرگانی تنها مختص به شخصی است که از اتاق بازرگانی اقدام به اخذ کارت نموده باشد. 
  • هر شخص حقیقی و حقوقی تنها یک کارت بازرگانی می تواند دریافت کند.
  • در صورتی که پس از گذشت مدت زمان اعتبار استفاده از مزایای کارت بازرگانی، شخص حقیقی یا حقوقی برای تمدید کارت هیچ گونه اقدامی انجام ندهد، باید مجددا تمامی مراحل اخذ کارت بازرگانی را سپری کند تا بتواند کارت بازرگانی دریافت نماید. مدت اعتبار این کارت ها از زمان صدور آنها آغاز می شود. 

پس با تمام این تفاسیر باید بگوییم دریافت کارت بازرگانی معمولا برای تجار و بازرگانانی لازم و ضروری است که در زمینه واردات و صادرات کالا در کشور فعالیت می کنند. این اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند با تهیه کارت بازرگانی از مزایای کارت بازرگانی بهره مند شده و با اطمینان و اعتماد به نفس بیشتری برای تجارت با کشورهای دیگر پیش قدم شوند. تاجران لازم است تمامی شرایط را برای دریافت کارت بازرگانی مهیا نموده و اقدام به دریافت این کارت نمایند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره ی رایگان به دفتر حقوقی بهرام کنعانی مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 21 میانگین: 3.5]