انواع کارت بازرگانی کدامند✔؟

صدور انواع کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی در اختیار اتاق بازرگانی است. از این رو لازم است بازرگانان و اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای واجد شرایط لازم برای دریافت کارت بازرگانی هستند، به یکی از شعب اتاق بازرگانی در مراکز استان مراجعه نموده و اقدام به دریافت کارت بازرگانی نمایند.از این رو برای شناخت انواع کارت بازرگانی با ما همراه باشید، همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر به دفتر حقوقی بهرام کنعانی در تبریز مراجعه کنید.

انواع کارت بازرگانی کدامند؟

تمام افرادی که وارد بازارهای اقتصادی می شوند تا به عنوان بازرگان مشغول به فعالیت شوند، نیاز به دریافت کارت بازرگانی خواهند داشت. کارت های بازرگانی هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی صادر می شوند تا بتواند در عرصه واردات و صادرات کالا فعالیت نمایند. اما آیا می دانید انواع کارت بازرگانی کدامند؟ آیا می توان از کارت های بازرگانی برای مقاصد دیگری نیز استفاده کرد؟ 

باید بگوییم در ایران تمام بازرگانانی که در زمینه واردات و صادرات فعالیت می کنند، باید دارای کارت بازرگانی باشند. این کارت ها را می توانند از شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تمامی مراکز استان ها تهیه نمایند. البته در صورتی که واجد شرایط لازم برای دریافت کارت بازرگانی باشند. برای دریافت انواع کارت بازرگانی لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که، تنها بازرگانانی می توانند اقدام به دریافت کارت بازرگانی نمایند که اقدام به ثبت موسسه یا شرکت خود در دفتر ثبت تجاری نموده باشند. 

برای این کار لازم است بازرگانان اقدام به تکمیل برخی فرم های مورد نیاز نموده و اطلاعات مربوط به تجارت خود را در اختیار اتاق بازرگانی قرار دهند. در این خصوص لازم است بدانید که شرط ارائه انواع کارت بازرگانی به بازرگانان، داشتن رابطه متقابل دو کشور ایران و کشور خارجی برای انجام صادرات و واردات است. یعنی کارت بازرگانی تنها برای بازرگانانی صادر می شود که کشور مورد نظر به ایران اجازه بازرگانی داده باشد. 

دریافت کارت بازرگانی

آشنایی با انواع کارت بازرگانی

کارت های بازرگانی را باید به چهار نوع مختلف دسته بندی نماییم. که هر کدام از این کارتها به منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله:

  • کارت بازرگانی خدماتی:

کارت های بازرگانی خدماتی برای اشخاص حقیقی صادر می شود که موفق شده اند مجوزهای لازم را برای سرمایه گذاری در زمینه خدماتی دریافت کنند. همانطور که از نام این نوع کارت بازرگانی مشخص است، افرادی که در زمینه ارائه خدمات فعالیت می کنند، می توانند از کارت بازرگانی خدماتی برای بازرگانی استفاده نمایند. 

  • کارت بازرگانی تجاری:

افراد حقیقی و حقوقی می توانند کارت بازرگانی تجاری دریافت کنند. پس از آن با داشتن این کارت می توانند اقدام به فعالیت های مختلف از جمله واردات و صادرات کالا نمایند. از سوی دیگر باید بگوییم دارندگان این نوع کارت از انواع کارت بازرگانی قادر هستند اقدامات مربوط به ترخیص کالا از گمرک را نیز خود انجام دهند. 

علاوه بر تمامی این موارد باید بگوییم که داشتن کارت بازرگانی تجاری این اختیار را به بازرگانان می دهد، که برای انجام امور مربوط به حق العمل کاری در گمرک و حتی صادرات کالاهای مجاز که در کشور تولید می شوند، اقدامات لازم را انجام دهند. پس باید بگوییم کارت بازرگانی تجاری در میان انواع کارت بازرگانی بهترین نوع کارت بازرگانی به شمار می رود. 

انواع کارت بازرگانی

  • کارت بازرگانی صنعتی و تولیدی:

یکی دیگر از انواع کارت بازرگانی، کارت بازرگانی صنعتی و تولیدی است، که تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه های صنعتی و تولیدی فعالیت می کنند، می توانند اقدام به دریافت این نوع کارت بازرگانی نمایند. در اصل این نوع از کارت ها برای اشخاص حقیقی و حقوقی مزایای بسیار زیادی به همراه دارد. البته در حوزه واحد های صنعتی و تولیدی. 

مثلا اشخاصی که دارای کارت بازرگانی صنعتی و تولیدی هستند، می توانند برای تهیه مواد اولیه و تجهیزات صنعتی خود از دیگر کشورها و حتی تهیه مواد اولیه تولیدی خود، از این کارت بازرگانی استفاده نمایند. 

  • کارت بازرگانی موردی:

این کارت نمونه دیگری از انواع کارت بازرگانی است، که دارای مدت زمان مشخصی بوده و پس از گذشتن مدت زمان مورد استفاده از آن، از اعتبار ساقط خواهد شد. بازرگانان و اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری هستند که ممکن است تنها برای یک بار نیاز به استفاده از کارت بازرگانی برای ترخیص کالای خود از گمرک داشته باشند. 

این دسته از افراد می توانند در چنین شرایطی اقدام به تهیه کارت بازرگانی موردی برای موعد مشخص نموده و از آن برای ترخیص کالاهای خود از گمرک استفاده کنند. 

برای آشنایی بیشتربا مزایای کارت بازرگانی به مقاله ی ” مهم ترین مزایای کارت بازرگانی چیست؟ ” مراجعه کنید.

اخذ کارت بازرگانی

چه کسانی می توانند کارت بازرگانی دریافت کنند؟

حال که با انواع کارت بازرگانی آشنا شدید، لازم است بدانید که این دسته از کارت های بازرگانی به چه کسانی تعلق می گیرد. باید بگوییم هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی می توانند اقدام به دریافت کارت بازرگانی نمایند. از این رو هیچ محدودیتی برای صادر کردن کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی وجود ندارد. 

اما باید بدانید که برای دریافت انواع کارت بازرگانی لازم است برخی شرایط لازم را داشته باشید. از جمله مهمترین این شرایط باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. عدم سوء سابقه.
  2. داشتن تابعیت ایرانی فرد بازرگان.
  3. عدم تجربه ورشکستگی.
  4. ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت آقایان.
  5. عدم داشتن محکومیت کیفری در پیشینه بازرگان.
  6. داشتن حساب بانکی معتبر در نزد یکی از بانک هایی که زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می کند.
  7. تسلیم اظهارنامه ثبتی.
  8. داشتن حداقل سه سال سابقه فعالیت در زمینه های تجاری.
  9. برخورداری از مجوز تولید کالا از وزارت کشور در صورت تولید کالا.
  10. داشتن تحصیلات دانشگاهی معتبر.
  11. برخورداری از واحدهای فیزیکی برای انجام فعالیت تجاری.

اعتبار کارتهای بازرگانی

مدت زمان اعتبار انواع کارت بازرگانی چقدر است؟ 

کارت های بازرگانی که از سوی اتاق بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می شود، معمولا به مدت 1 تا 5 سال دارای اعتبار است. این مدت زمان اعتبار بسته به درخواست بازرگانان و تاجران تعیین شده و پس از دریافت کارت بازرگانی می توانند برای شرکت در سفر کاری خارجی، با استفاده از کارت بازرگانی خود برای دریافت ویزای تجاری اقدام نمایند.

از انواع کارت بازرگانی برای انجام فعالیت های مختلفی استفاده می شود. از جمله ثبت سفارش، واردات از مناطق آزاد به دیگر کشورهای دنیا، ترخیص کالا از گمرک، مبادله اطلاعات تجاری در سطح جهان، حق العمل کاری در گمرک، شرکت در نمایشگاه های بین المللی و استفاده از اطلاعات نمایشگاه، واردات و صادرات کالا و موارد دیگر. 

می دانیم که واردات و صادرات کالا برای تمامی تاجران در کشور آزاد نیست. تنها بازرگانان و تاجرانی می توانند اقدام به واردات و صادرات کالا در کشور نمایند که دارای کارت بازرگانی باشند. در غیر این صورت باید برای ترخیص کالاهای خود اقدام به تهیه کارت بازرگانی از اتاق بازرگانی نمایند. پس داشتن انواع کارت بازرگانی می تواند برای اشخاص حقیقی و حقوقی مزایای بسیاری به همراه داشته باشد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره ی رایگان به دفتر حقوقی بهرام کنعانی مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]