10 ویژگی وکیل خوب گمرکی که باید بدانیم✔

 وکیل خوب گمرکی کیست؟

برای این که بدانیم وکیل خوب گمرکی به کدام وکیل اطلاق می‌شود، ابتدا باید وکیل گمرکی را بشناسیم. بخشی از وکلای دادگستری، وکلای جرایم اقتصادی هستند. وکیل گمرکی زیرشاخه‌ی وکلای جرایم اقتصادی قرار می‌گیرد و پرونده‌های وکالت وی مستقیماً با امور تجاری ارتباط دارند و جزو مهم‌ترین پرونده‌های وکالت محسوب می‌شوند.

برای اینکه بدانید چه توانایی‌هایی برای یک وکیل خوب گمرکی لازم است، ابتدا باید از مسئولیت‌های اداره‌ی گمرک مطلع باشید. امور اداری گمرک و ترخیص کالا از گمرک از جمله امور پیچیده در امر تجارت محسوب می‌شوند که حتماً باید از سوی افرادی آگاه و مطلع انجام شوند تا تاجران و فعالان اقتصادی به مشکل نخورند. گمرک به عنوان یک ارگان دولتی وظایف مختلفی دارد که برخی از آن‌ها را در ادامه بیان می‌کنیم.

وظایف گمرک

  1. گمرک موظف است که بر تمامی کالاهایی که از مرزهای ایران عبور و مرور می‌کنند، نظارت کند.
  2. گمرک می‌بایست تمامی سیاست‌های مصوب دولت را در زمینه‌ی صادرات و واردات کالا اعمال نماید.
  3. این اداره می‌بایست بر حوزه‌ی قاچاق گمرکی کالا از مرزها نظارت داشته باشد و قوانین مصوب در این زمینه را اجرا نماید.
  4. ترخیص کالا از مرزهای زمینی و دریایی ایران بر عهده‌ی گمرک است.
  5. تمامی حقوق گمرکی کالاهای وارد شده به ایران یا کالاهای صادر شده از ایران می‌بایست توسط این ارگان محاسبه و وصول شود.
  6. گمرک موظف است ترخیص کالا را بر اساس تشریفات قانونی مصوب اجرا کند و کالاهای وارداتی را به صاحب کالا یا نماینده‌ی قانونی آن تحویل دهد.

این موارد بخشی از وظایف و اختیارات ارگان گمرک است که با نظارت بخش دولتی انجام می‌شود.

وکیل خوب گمرکی باید به وظایف اداره گمرک آگاه باشد-بهرام کنعانی

ویژگی‌های وکیل خوب گمرکی

حال که با قوانین گمرکی، وظایف و اختیارات گمرک آشنا شدیم می‌توانیم ویژگی‌های وکیل خوب گمرکی را بهتر متوجه شویم.

  1. وکیل خوب گمرکی باید تسلط به قوانین گمرکی داشته باشد.

برای آن که وکیل بتواند از حقوق موکل خود دفاع کند، نیاز است که به قوانین و مقررات پیرامون موضوع دعوا، روش های صحیح طرح دعوا و نحوه‌های صحیح دفاع از موکل که در اینجا تاجر یا بازرگان است، آگاه باشد. براین اساس برای یک وکیل خوب گمرکی لازم است که به قوانین امور گمرکی و آیین نامه‌های اجرایی مربوط به آن اشراف داشته باشد. همچنین لازم است که وکیل اطلاعات خود را به طور منظم به روز کند تا از قوانین جدید مطلع باشد.

  1. وکیل خوب گمرکی می‌بایست توانایی ترخیص کالا را به صورت قانونی از اداره گمرک داشته باشد.

رعایت یک سری اصول و قوانین برای ترخیص کالا از گمرک لازم است و اگر ترخیص‌کار تجربه‌ی کافی در این زمینه نداشته باشد، با مشکلات مختلفی مواجه خواهد شد و فرایند ترخیص کالا از گمرک به یک فرایند سخت و طاقت‌فرسا تبدیل می‌شود. وکیل خوب گمرکی کسی است که می‌تواند فرایندهای مربوط به ترخیص کالا از گمرک را بدون هیچ گونه مشکلی تا پایان به انجام برساند.

اگر دنبال یک ترخیص کار خوب میگردید تا با خیال راحت مراحل ترخیص کالا را انجام دهید بدون شک دفتر حقوقی بهرام کنعانی در تبریز یکی از بهترین ها در این زمینه است. پس درنگ نکنید و برای دریافت مشاوره ی رایگان با همکاران ما تماس بگیرید.

ترخیص کالا توسط وکیل خوب گمرکی

  1. یک وکیل خوب گمرکی می‌بایست پروانه‌ی کارگزاری گمرکی داشته باشد.

اگر وکیل گمرکی مجوز و پروانه‌ی کارگزاری گمرکی نداشته باشد، نمی‌تواند ترخیص کالا را انجام دهد. پروانه‌ی کارگزاری گمرکی به وکیل اختیار می‌دهد که نه تنها در دعاوی امور گمرکی وکالت نماید، بلکه عملکرد ترخیص کالا از گمرک را نیز برعهده بگیرد.

دریافت پروانه‌ی کارگزاری گمرکی شرایطی دارد که شامل موارد زیر است:

  1. متقاضی باید حداقل ۲۵ سال تمام سن داشته باشد.
  2. شخص نباید محکومیت موثر کیفری داشته باشد.
  3. شخص می‌بایست مدرک تحصیلی کاردانی در رشته‌های امور گمرکی و کارشناسی رشته‌های دیگر را دارا باشد.
  4. شخص متقاضی نباید کارمند دولت باشد.
  5. داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه برای آقایان الزامی است.
  6. متقاضی حتما باید در آزمون‌هایی که توسط سازمان امور گمرکی برگزار می شود، موفق شود.
  7. اشخاص حقوقی هم اجازه دارند پروانه‌ی کارگزاری گمرکی بگیرند.
  8. به کارشناسان و بازنشستگان امور گمرکی یک چهارم سهمیه‌ی پروانه کارگزاری تعلق می‌گیرد، به شرط آن که حداقل دو سوم خدمت آن‌ها در سازمان امور گمرکی باشد.
  1. یک وکیل خوب گمرکی باید امانتدار و امین باشد.

یک وکیل ممکن است به سبب ماهیت شغلی خود با اسرار و واقعیت‌های زیادی از موکلش روبرو شود. اخلاق حرفه‌ای ایجاب می‌نماید که این اسرار همواره نزد وکیل به امانت بماند و تحت هیچ شرایطی و به هیچ وجه افشا نشود.

  1. یک وکیل خوب می‌بایست از بیان توانایی‌های غیر‌قانونی و اغراق‌آمیز پرهیز نماید.

وظیفه‌ی وکیل این است که مراحلی که پرونده برای رسیدگی طی می‌کند را به درستی برای موکل توضیح دهد و به طمع حق الوکاله‌ی بیشتر راه‌های غیرقانونی را به موکل خود پیشنهاد نکند. وکیل می‌تواند تعهد بدهد که تمام تلاشش را برای رسیدن موکل به حق خود به کار می‌گیرد اما نتیجه‌ی قطعی به دست وکیل نیست.

یک وکیل خوب گمرکی امانتدار است

  1. یک وکیل خوب گمرکی می‌بایست توانایی حل اختلافات گمرکی را داشته باشد.

از آنجایی که اداره‌ی گمرک یک سازمان دولتی است، قوانینی از سوی دولت بر واردات و صادرات کالا حاکم است که در صورت عدم رعایت آن، تاجر با مشکلات جدی روبرو می‌شود.

اختلافات گمرکی می‌تواند در موارد زیر اتفاق بیفتد:

تشخیص تعرفه، قاچاق کالا و ارز، جریمه‌ها، تقلب، متروکه شدن کالا در گمرک و حقوق گمرک در معاهدات بین المللی.

یک وکیل خوب گمرکی باید بتواند اختلافات گمرکی را از راه درست و قانونی حل کند و از موکل خود دفاع نماید.

  1. وکیل گمرکی باید بتواند داوری در اختلافات ناشی از قراردادهای تجاری بین المللی را به عهده بگیرد.

قانون در کشورهای مختلف، متفاوت است. تفاوت قوانین کشورها ممکن است در قراردادهای تجاری بین المللی باعث بروز اختلافاتی شود. شرکت‌ها برای حل این موضوع، معمولاً قراردادهای داوری بین المللی را در قراردادهای تجاری خود درج می‌کنند. اگر در مورد توافق اختلاف نظر به وجود بیاید، آن‌ها موظف هستند به جای پیگیری در دادگاه از داوری بهره بگیرند. داوری بین المللی می‌تواند اختلافات بین شرکت‌های تجاری را سریع‌تر از دادگاه حل و فصل کند و برای شرکت‌ها کم هزینه تر است. به همین سبب یک وکیل خوب گمرکی می‌بایست توانایی داوری در قراردادهای تجاری بین المللی را داشته باشد.

  1. یک وکیل خوب گمرکی باید به مسائل حقوقی منطقه‌ی آزاد تجاری و قوانین گمرکی حاکم بر آن‌ها اشراف و تسلط داشته باشد.
  2. یکی دیگر از ویژگی‌های وکیل خوب گمرکی این است که بتواند با هزینه‌ی منصفانه، درست‌ترین و نزدیک‌ترین راه را به موکل خود معرفی کند. وکیل نباید به طمع حق الوکاله‌ی بیشتر موکل را وارد پروسه‌های رسیدگی غیرضروری نماید. این کار اعتبار خود وکیل را خدشه‌دار خواهد کرد.
  3. یک وکیل امور گمرکی باید بتواند موکل خود را در گرفتن مجوزهای قانونی از وزارتخانه‌ها و گرفتن کارت بازرگانی یاری نماید.

وکیل خوب گمرکی با هزینه‌ی منصفانه-بهرام کنعانی

در نهایت وکیل خوب گمرکی کسی است که:

  1. از لحاظ دانش حقوقی و گمرکی به وظایف و مسئولیت‌های اداره‌ی گمرک آگاه باشد، به قوانین گمرکی تسلط داشته باشد،درست‌ترین و سریع‌ترین راه ترخیص کالا و حل دعاوی و اختلافات را بداند، توانایی داوری در اختلافات بین المللی را داشته باشد و پروانه‌ی کارگزاری گمرکی داشته باشد.
  2. به لحاظ اخلاقی نیز وکیل گمرکی کسی است که درست‌ترین و نزدیک‌ترین راه را به موکل خود معرفی کند و با خدشه‌دار کردن اعتبار خود، موکل را وارد پروسه‌های غیرضروری رسیدگی ننماید.

در پایان این مقاله اگر دنبال یک وکیل خوب گمرکی هستید پیشنهاد میکنم که این فرصت طلایی را از دست ندهید و برای  دریافت مشاوره ی رایگان با همکاران ما در دفتر حقوقی بهرام کنعانی تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]