هر آنچه که باید درباره ی قوانین گمرکی بدانیم

گمرک یکی از مهمترین نهادها در ارتباط با صادرات و واردات کالا می باشد. این نهاد نقش بسیار پررنگی را در اقتصاد کشورها ایفا میکند. در این مقاله قصد داریم با موضوعاتی از جمله حقوق گمرکی و وظایف وکیل خوب گمرکی بیشتر آشنا شویم. اگر به این موضوع علاقه مند هستید تا پایان این مقاله، از سایت حقوقی بهرام کنعانی را دنبال کنید.

نکاتی در ارتباط با حقوق گمرکی که باید بدانیم

گمرک مرزدار اقتصاد یک کشور می باشد. این نهاد مسئول است تا مبادی خروجی و ورودی کشور را هماهنگ کرده و قوانین گمرکی و سایر قوانین مرتبط با آن را به اجرا بگذارد.

لازم به ذکر است که حقوق گمرکی یا عوارض، درصدی از ارزش کل کالا می باشد که در هنگام واردات کالا بایستی به گمرک پرداخته شود. در این مقاله در ارتباط با حقوق گمرکی بیشتر خواهیم گفت.

_ گمرک کجاست؟

بطور کلی گمرک نهادی است که تجارت را تسهیل کرده و اموری که به جا به جایی مسافران و کالاها مرتبط می باشد را مدیریت می کند. لذا تمام دولت ها به منظور اجرای صحیح برنامه ها، و سیاست هایشان، مخصوصا سیاست های مالی و اقتصادی، به این نهاد (یعنی سازمان گمرک) نیازمند هستند. در ایران این نهاد تحت نظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد.

_ گمرک مسئول اجرای چه برنامه هایی است؟

بطور کلی گمرک نهادی است که قوانین گمرکی در آن اجرا می شوند. همچنین مالیات های مربوط به واردات کالا، و صادرات کالا در این نهاد اخذ می گردند. این نهاد مجری تمام معادلات گمرکی داخلی است. همچنین تشخیص کالاهای قاچاق و اجناس غیر مجاز نیز بر عهده ی گمرک می باشد.

حقوق گمرکی

حقوق گمرکی چیست و عوارض گمرک شامل چه مواردی می شود؟

زمانی که کالایی از خارج از کشور وارد میشود، کشور مقصد بخشی از ارزش کالا را به عنوان عوارض، کسر کرده و آنرا به خودش اختصاص می دهد.

 امور اداری گمرک، این وجوه را از صاحبین آن دریافت می کند. این وجوه در چند عنوان می گنجند.

1- حقوق و عوارض و 2 -هزینه های جانبی

حقوق گمرکی و عوارض نوعی مالیات محسوب شده و در دسته ی مالیات غیر مستقیم می گنجد. و اما هزینه های جانبی نیز به هزینه هایی اختصاص پیدا می کنند که برای انجام خدماتی از جمله خدمات تخلیه و بارگیری، خدمات مرتبط با آزمایش و همچنین خدمات انبارداری و استاندارد از صاحبین کالا دریافت می گردد.

_ کدام نهادها مسئولیت دریافت هزینه از افراد را دارند؟

گمرک اداره ای است که مسئولیت دریافت حقوق و عوارض را داراست و از سوی دیگر سایر سازمان های مرتبط نیز مسئولیت دریافت سایر هزینه ها از افراد را دارند. از جمله سازمان بنادر، انبارهای عمومی، و سازمان ملی استاندارد. لذا چنانچه که این کالا در محدوده ی بنادر دریافت شود، وظیفه ی دریافت هزینه های مرتبط با آن به عهده ی سازمان بنادر خواهد بود. چنانچه که کالا در سایر مناطق به جز بنادر باشد نیز هزینه های مرتبط با آن به واسطه ی انبارهای عمومی کسر خواهند شد.

گمرک

_ حقوق گمرکی چقدر است؟

بواسطه ی قانونی که توسط مجلس وضع گردیده است حقوق گمرکی یا همان عوارض گمرکی برای تمامی کالاها مساوی با 4 درصد ارزش کل کالا می باشد.

البته عوارض دیگری از جمله عوارض هلال احمر نیز از قِبَل واردات انواع کالا کسر می گردد. که این عوارض با توجه به تناسب نوع و حجم کالا متغیر و متفاوت می باشد.

لازم به ذکر است که این عوارض شامل مالیات ارزش افزوده و با رقم 9 درصد، مالیات کالاهای فرهنگی و با رقم 4 درصد، و شامل سود بازرگانی و با رقم 1 درصد می باشد.

_ تعرفه گمرکی چیست؟

بطور کلی دولت ها مالیات و عوارضی را به دلیل حمایت از واردات و صادرات از کالا اخذ می کنند. البته حمایت از کالا تنها دلیل اخذ این مالیات نیست و دولت ها ممکن است به دلایل دیگری از جمله دلایل مالی یا ترکیبی از دلایل، مالیاتی را از کالا کسر کنند. که به مجموع این هزینه ها تعرفه گمرکی گفته می شود.

_ تعرفه ارزشی چیست؟

در همین زمینه گفته می شود، درصورتی که تعرفه گمرکی یا عوارض ناشی از گمرک بر اساس ارزش کالا کسر گردد به آن تعرفه ارزشی گفته می شود. روش های گوناگونی برای محاسبه ی این تعرفه وجود دارد.

گمرک

حقوق گمرکی و نکاتی که دانستن آنها در ارتباط با وظایف وکیل گمرکی مهم تلقی می شود؟

وظایف وکیل گمرکی چیست؟

تا اینجا بطور خلاصه با بعضی از مسائل مربوط به گمرک آشنا شدیم. اما گاهی پیش می آید که در زمینه ی دریافت انواع کارت بازرگانی، واردات کالا و یا هزینه های مربوط به گمرک اختلاف و یا شبهاتی پیش می آید. در اینجا خدمات وکلای گمرکی میتواند راهگشا باشد. وکلای گمرک وظیفه دارند تا مشکلات مرتبط با گمرک را کاهش داده و آنها را به بهترین شکل رفع کند.

همگی واقف هستیم که قانون و تبصره های مرتبط با قانون پیچ و خم های مربوط به خودش را داراست و هر کسی نسبت به آنها واقف نیست. در چنین شرایطی تنها یک فرد وارد و کاربلد با عنوان وکیل گمرک میتواند این پیچ و خم ها را تسهیل کرده و مشکلات را از سر راه افراد بردارد. از اینرو میتوان وکیل گمرکی را فردی دانست که با مباحث مربوط به ترخیص کالا، صادرات و واردات بیشترین آشنایی را دارد.

جامعه ی تاجران و فعالان حوزه ی اقتصاد بزرگترین جامعه ای است که ممکن است به منظور رسیدگی به امور مرتبط با شغل، به وکیل با تجربه و آشنا به امور مربوط به گمرک بیشترین نیاز را پیدا کند.

_ وظایف وکیل خوب گمرکی چیست؟

_ بطور کلی وکیل گمرکی وظایفی دارد که شامل موارد زیر می شود:

_ ارائه مشاوره تخصصی و حقوقی در رابطه با مسائل و اختلافاتی که در زمینه ی گمرک پیش می آید

_ ارائه ی مشاوره ی تخصصی در زمینه ی صادرات کالا و واردات کالا

_ آگاهی رسانی در ارتباط با قوانین داخلی و قوانین بین المللی و همچنین آگاهی رسانی در ارتباط با نحوه ی ترخیص کالاها

_ و قبول پرونده در ارتباط با مشکلات گمرکی و پرونده های مرتبط با آن

وکیل گمرکی نقش بسیار مهمی را در مراودات تجاری ایفا می کند. بطور کلی وی در ارتباط با مسائلی که در ادامه قید خواهیم کرد به فعالیت میپردازد:

قوانین گمرکی و مسائل حقوقی مرتبط با مناطق آزاد تجاری، قبول داوری در ارتباط با مسائل مربوط با جرائم گمرکی و پیگیری این مسائل، ارائه مشاوره در ارتباط با اختلافاتی که در کمیسیون های بدوی و دادگاه های تجدید نظر رخ می دهد، مشاوره دادن در ارتباط با میزان حق الزحمه کارگزارانی که در گمرک ایران در حال فعالیت هستند، رسیدگی به امور مربوط به حمل و نقل کالاهای بین المللی، و قبول جایگاه کارشناس رسمی در ارتباط با موضوعات مختلف مرتبط به گمرک.

 کلام آخر اینکه گمرک ساز و کار خاص خودش را دارد و تنها افراد وارد در این زمینه میتوانند در مشاغل مربوط به آن موفق باشند. لذا اخد وکیل گمرک می تواند راهگشا باشد. در این مقاله با موضوع حقوق گمرکی با شما بودیم. امید است که این نوشته برای شما مفید بوده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره ی رایگان به دفتر حقوقی بهرام کنعانی مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]